KEPTAN MAJU JAYA

KEPTAN MAJU JAYA

Sunday, July 11, 2010

Kepuasan Kerja

Bila menulis sesuatu yang berkait dengan kepuasan kerja pastinya ia terpulang pada objektif individu dalam bekerja. Ada orang puas hati bekerja bila mendapat gaji yang tinggi, ada sebahagiannya pula rasa puas apabila diberikan penghargaan dalam kerja yang dilaksanakan dan pelbagai lagi kepuasan yang diterima.

Pada pandangan peribadi saya, gaji juga perlu sebagai hak kita sebagai pekerja. Tetapi sampai satu masa apabila anda sudah mendapat gaji yang berbaloi tetapi mengapa masih tidak ada kepuasan dalam bekerja? Apa yang anda inginkan lagi? . Pada saya sekarang gaji dan elaun bukan lagi persoalan besar bagi saya. Namun dalam kualiti kerja, saya masih tidak berpuas hati. Mengapa?

Percayalah di samping upah kerja yang menjadi hak anda dalam bekerja, dalam bekerja kita mendambakan pembaharuan dalam kerjaya yang kita ceburi. Pembaharuan gaya kerja akan memberikan semangat dan motivasi kerja yang anda inginkan. Pembaharuan yang saya ingin sebutkan di sini melibatkan anjakan paradigma keseluruhan. Anda mungkin pernah mendengar ‘rebranding’. Pembaharuan adalah rebranding yang akan menaiktaraf segala sudut bidang kerja anda. Inilah yang akan memberikan kepuasan dalam bekerja.

Bayangkan anda bekerja di sesebuah organisasi selama 10 tahun, tetapi potensi anda hanya berkembang 20%. Kecekapan anda, kemahiran, idea-idea baru juga masih di takuk lama pastinya anda tidak akan teruja untuk ke pejabat melakukan tugas-tugas anda. Jadi binalah kerjaya yang mampu memberikan kepuasan kepada anda pada tahap yang maksima. Jangan biarkan potensi diri anda berkembang pada tahap yang rendah!

No comments:

Post a Comment